Maria Reumert Gjerding skifter præsidenttitel ud med ministerpost

Maria Reumert Gjerding der er præsident for Danmark Naturfredningsforening, bliver miljøminister for SF, skriver statsministeriet i en pressemeddelelse.

De Aktuelle Nyheder 4-6-2026 kl. 06:57

Hun har tidligere været folketingsmedlem for Enhedslisten. Det var Maria Reumert Gjerding fra 2015 til 2018. Hun forlod i sin tid Folketinget for netop at blive præsident for Danmarks Naturfredningsforening. Men nu gør hun altså comback i dansk politik og det som SF’er.

Tilbage i februar spurgte Politiken Maria Reumert Gjerding, om hun var skiftet til SF.

Medlemskab af politiske partier er et privat spørgsmål, så jeg har ingen kommentarer til, svarede hun dengang.

I alt er der 21 ministre i den nye regering. SVM-regeringen sluttede med 25 af slagsen.

Maria Reumert Gjerding er en af fem SF’ere på ministerholdet, og hun er den eneste på ministerholdet, der er hentet ind udefra, skriver Ritzau onsdag.

/ritzau/

Relaterede artikler​